Honda w Polsce przegrywa!

Kilka dni temu Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego opublikował raport z wynikami pierwszych rejestracji jednośladów w Polsce od stycznia do grudnia 2013. Mamy zatem pełen obraz 2013 r. i możemy go porównać z rokiem poprzednim, otrzymując obraz tendencji zakupu nowych i używanych motocykli w naszym kraju. Sam raport PZPM już we wstępie odnosi się do rekordowego roku 2008 i wskazuje, że od tamtej pory liczba pierwszych rejestracji zmniejszyła się o 17% – każdy kolejny rok był słabszy od poprzedniego. Zatem 2013 to rok najgorszy na przestrzeni pięciu ostatnich lat. W 2013 r. tylko co szósty rejestrowany po raz pierwszy motocykl był motocyklem nowym – a to oznacza, że wciąż wśród kupujących królują używane maszyny.

shadow750Rok 2013 pokazuje również zdecydowaną zmianę w rodzajach rejestrowanych maszyn – prym zaczynają wieść motocykle off roadowe. Tutaj beneficjentem sukcesu stało się przede wszystkim BMW – wzrost o 44%. Spadek tym czasem zaliczyły motocykle „street”, które do tej pory królowały na polskim rynku. Wciąż wprawdzie mają 38% udział w rynku, ale w stosunku do poprzedniego roku liczba nowych rejestracji w tym segmencie spadła o prawie 5%. Największym przegranym rynku są, niestety, choppery i cruisery – które w tym zestawieniu zaliczyły spadek o prawie 28%.

Rok 2013 okazał się katastrofalny w pierwszych rejestracjach dla japońskiej Hondy, która do tej pory na polskim rynku radziła sobie nie najgorzej. Wprawdzie wciąż jest liderem w pierwszych rejestracjach motocykli używanych, natomiast w nowych zanotowała najpoważniejsze spadki od wielu lat. Jako marka (we wszystkich motocyklowych kategoriach razem wziętych) w stosunku do poprzedniego roku straciła aż 19% udziału w rynku. W poszczególnych klasach pojemności Honda również nie wygląda różowo. Zyskała jedynie w małym litrażu (pojemności pomiędzy 250 a 500 cm). W pozostałych zbiera baty: w pojemnościach od 125 do 250 cm spadek o prawie 45%, w pojemnościach od 500 do 750 cm spadek o prawie 19%, w pojemnościach wyższych znajduje się w ogóle poza rankingiem PZPM. To duży cios – bo przecież Honda w tych pojemnościach ma wiele modeli. Ale wszelkie wątpliwości rozwiewa ranking segmentowy. W nim, dla przykładu, w klasie motocykli sportowych spadek jest ogromny (klasa sport – spadek o 46%, klasa supersport – spadek o 27%). W klasie chopper/cruiser Honda zostaje poza rankingiem.

Czemu zatem nie kupujemy nowych motocykli Hondy? Odpowiedź wydaje się wyjątkowo prosta. Ażeby jej udzielić, wystarczy porównać ceny nowych modeli Hondy w Polsce i na przykład w Stanach. Sprawdziłem tylko jeden model – Shadow 750. W Polsce, w salonie, musimy zostawić 33 800 zł, w USA tą sama nową maszynką wyjedziemy z salonu za 25 066 zł. Różnica procentowa w cenie wynosi zatem 35% – o tyle więcej musimy zapłacić u nas. A zatem odpowiedź na pytanie dlaczego Honda w Polsce przegrywa i nie kupujemy nowych modeli Hondy w salonie brzmi – gdyż nie jesteśmy idiotami!

Ten wpis został opublikowany w kategorii Bez kategorii i oznaczony tagami . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Jedna odpowiedź na „Honda w Polsce przegrywa!

  1. Nano pisze:

    Argument z ceną Hondy Shadow w USA i w Polsce trochę nietrafiony, bo takie same różnice są w przypadku cruiserów Suzuki, Kawasaki czy Yamahy, o HD nie wspominając. A jednak to Honda pozostaje w tyle, a zamiast Shadowów sprzedają się Intrudery i VNy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.