NEMMP 2020, czyli 7 milionów elektrycznych motocykli w pięć lat!

Czy elektryczne skutery i motocykle stanowią przyszłość miejskiego ruchu na dwóch kołach? W Indiach już tak. Indyjski rząd ogłosił program National Electric Mobility Mission Plan 2020, w ramach którego inwestują 2,3 miliarda dolców w indyjski rynek motocykli elektrycznych. Ma to spowodować, że do roku 2020 indyjskie fabryki motocyklowe ma opuścić do 6 do 7 milionów tych maszyn.electric_cruiserWprawdzie to nie indyjski elektryk, ale zbożne dzieło OCC dla Siemensa. I w sumie… takiego bym z garażu nie wyrzucił:-)

W efekcie realizacji tego programu zużycie benzyny ma się zmniejszyć o 2,5 miliona ton. Rząd indyjski obliczył, że ta właśnie oszczędność docelowo przewyższy potrzebną inwestycję, a zatem projekt wydaje się dość opłacalny – nawet mimo potrzeby wybudowania dość znacznej infrastruktury obsługi motocykli elektrycznych, czyli na przykład dość gęstej sieci stacji do ładowania. Co więcej skorzystać ma na tym również środowisko: emisja tlenku węgla ma się zmniejszyć o 1,5% w stosunku do stanu obecnego.

Program NEMMP to odpowiedź na sytuację na rynku – z planowanych dotychczas 100 tys. motocykli elektrycznych w ciągu ostatnich lat sprzedało się jedynie 21 tys., a z 65 fabryk, które je produkowały przetrwało jedynie 10. To efekt – jak twierdzą indyjscy spece od motocyklowych konstrukcji – korzystania z chińskich tanich części, w tym głównie masakrycznie awaryjnych chińskich akumulatorów. I właśnie nowy program indyjskiego rządu ma to zmienić. Spekuluje się, że głównymi beneficjentami programu będą dwie najbardziej obecnie popularne firmy z pośród producentów motocykli elektrycznych: Hero Electric i Mahindra, które do tej pory specjalizują się raczej w skuterach (HE) i w lekkich motocyklach miejskich (Mahindra).

Spekuluje się również, że efekty programu poczujemy w Europie, bowiem indyjscy producenci liczą na to, że po powstaniu nowych, własnych technologii na ich produkty otworzy się również rynek europejski. No zobaczymy. Jeśli by tak miało być, to najpewniej będą się też musiały pojawić firmy produkujące dedykowane motocyklom nagłośnienie, za pomocą którego będzie można imitować ryk cruiserowego silnika, bo jakoś jazdy w ciszy na moim motocyklu nie mogę sobie wyobrazić!

Ten wpis został opublikowany w kategorii Bez kategorii i oznaczony tagami . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.