Tylko 1% czy aż 1%?

Poprzednio (wpis „Ustawa samobójców”) napisałem, że zmiana przepisów dotyczących prawa jazdy kat. A, zgodnie z którymi na motocyklem o pojemności 125 cm może legalnie jeździć każdy posiadać prawa jazdy kat. B z trzyletnim stażem, może spowodować wzrost wypadków śmiertelnych na polskich drogach. Teza jest prosta – po wejściu w życie tej ustawy na naszych drogach zwiększy się liczba motocyklistów, którzy nie potrafią jeździć. Głównie tych, dla których do tej pory potrzeba zdobycia prawka na motocykl była wystarczającym straszakiem.  brit_bikeTo oczywiście zgredziolskie gdybanie, bo wcale nie musi tak być. Moi szanowni blogowi komentatorzy (pozdrawiam:-)) zwrócili uwagę, że jak się ktoś chce zabić, to równie dobrze może to zrobić, dosiadając skutera. I tu jestem w stanie przyznać rację – samobójcom żadna ustawa nie straszna. Jednak właśnie opublikowano dane z rynku angielskiego, gdzie po wprowadzeniu podobnej ustawy zezwalającej na użytkowanie motocykli o pojemności 125 cm bez prawka okazało się, że jednak liczba wypadków śmiertelnych osób poniżej 19 roku życia na motocyklach wzrosła o 1%. To oczywiście wahanie na poziomie, który być może nie powinien być brany pod uwagę. Jednak inne dane zdają się jednak pokazywać, że coś może być na rzeczy. Otóż okazuje się, że w sezonie 2012/2013 do egzaminu na prawko motocyklowe podeszło 3 333 18-latków, a już w sezonie 2013/2014 tylko 216. A to przecież nie znaczy, że zainteresowanie motocyklami spadło, tylko znaczy, że ponad 90% młodych ludzi dosiadło motocykli, korzystając z przepisów nowej ustawy. No cóż… Wciąż mam nadzieję, za bardzo się w tych złych proroctwach mylę…

Ten wpis został opublikowany w kategorii Bez kategorii i oznaczony tagami . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

2 odpowiedzi na „Tylko 1% czy aż 1%?

  1. Misiek GL1800 pisze:

    Szanowny Autorze, toż 1% to grubo poniżej typowego błędu statystycznego…… Statystyka to strasznie „kur..ska” dziedzina. Temu służy kto za badanie statystyczne płaci. Ale nawet zakładając że badanie przeprowadzono max uczciwie, łatwo jest uzasadnić ten wynik nie rozdzierając szat.
    Zakładając że dzięki ustawie liczba motocyklistów na drodze wzrośnie to wzrośnie też ich udział procentowy w ogólnej liczbie użytkowników dróg. Przyjmując że w innych grupach pojazdów wartości bezwzględne pozostają bez zmian, procentowy udział „bikerów” różnej maści rośnie. Nawet przy założeniu że średni poziom umiejętności jeździeckich pozostał na niezmienionym poziomie, udział wypadków z motocyklem w tle musi statystycznie wzrosnąć…. Mylę się??? Nie wydaje mnie się 🙂

    Jednocześnie podsuwam pomysł na następny artykuł. Dlaczego liczba kursantów m.in. kat A tak drakońsko spadła w naszym kraju. Odpowiedź w sumie prosta ale temat do rozważań rozległy….

  2. Pingback: parajumpers jakke

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.